12 نکته شغلی برای برنامه‌نویسان پایتون
۱۴۰۰/۰۶/۱۲ تاریخ انتشار

چگونه می‌توان توسعه‌دهنده پایتون شد؟

برای آن‌که به یک توسعه‌دهنده متبحر تبدیل شوید به چیزی بیش از حضور در آموزشگاه‌های نرم‌افزاری نیاز دارید. به بیان دقیق‌تر، باید در کنار یادگیری نکات پایه، مباحث مهم دیگری را نیز یاد بگیرید تا جایگاه خود در بازار کار را تثبیت کنید. از نکات مهمی که باید به آن‌ها دقت کنید به موارد زیر باید اشاره کرد:

نکته 1: مخزن گیت‌هاب خود را بسازید

مخزن گیت‌هاب به عنوان رزومه شما در هنگام مصاحبه برای موقعیتی به عنوان توسعه‌دهنده پایتون عمل می‌کند. استخدام‌کنندگان می‌توانند به جای مشاهده رزومه‌ها به سراغ نمونه کارهایی بروند که در قالب فایل‌های فشرده روی مخزن گیت‌هاب بارگذاری شده‌اند. بنابراین بهتر است، پروژه‌های پایتون خود به مخازن گیت‌هاب اضافه کنید. حتی اگر کدهای ساده‌ای نوشته‌اید یا پروژه‌ای بوده که تغییرات جزیی در آن اعمال کرده‌اید تمام کار خود را روی گیت‌هاب بارگذاری کنید تا شانس موفقیت‌تان دوچندان شود. 

نکته 2: کدهای خوانا و خواندنی بنویسید

اگرچه این امر بدیهی به نظر می‌رسد، اما به هر حال ذکر آن ضروری است. هنگام نوشتن کد، مطمئن شوید که دیگران می‌توانند آن‌را بخوانند و درک کنند. به هر حال، اگر استخدام کنندگان کد شما را در گیت‌هاب مشاهده کنند باید قادر به درک آن کاری باشند که انجام داده‌اید. اگر کدهای شما خوانایی لازم را نداشته باشند شانس کمی برای استخدام دارید. خوشبختانه دستورالعمل‌هایی برای کمک به توسعه‌دهندگان در نوشتن کدهای خوانا وجود دارد. از مهم‌ترین آن‌‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد: 

  • رعایت تورفتگی‌ها
  • زبانه‌ها و فاصله‌ها
  • حداکثر طول خطوط.
  • رعایت شکستگی خطوط. 
  • خطوط خالی
  • کدگذاری فایل منبع
  • نوشتن نقل‌قول‌هایی که دستورات را شرح می‌دهند.
  • فضاهای سفید در عبارات
  • قراردادهای نامگذاری

نکته 3: ایجاد مستندات مناسب

مستندات مناسب به بهبود خوانایی کدها کمک می‌کنند. به خاطر داشته باشید که باید یک فایل README در مخزن GitHub قرار دهید. فایل README باید حاوی اطلاعات مقدماتی در مورد پروژه شما باشد، پروژه چه کاری انجام می‌دهد، از چه کتابخانه‌هایی در پروژه استفاده شده و موارد این چنینی. فایل README برای خوانندگانی که می‌خواهند از کد شما نکاتی را بیاموزند یا سعی کنند آن‌را متفاوت اجرا کنند مفید است.

نکته 4: کدهای نوشته شده توسط توسعه‌دهندگان دیگر را بخوانید

افراد زیادی در GitHub وجود دارند که دارای سبک‌های منحصر به فرد و سازماندهی کدگذاری خاص خود هستند. یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود سبک برنامه‌نویسی، توجه به نکات مهم و جالبی است که سایر توسعه‌دهندگان پایتون از آن‌ها استفاده می‌کنند. به کدهای دیگری که مشابه سطح مهارت‌هایتان هستند نگاه کنید تا بتوانید از سبک‌های مختلف نکات جالبی را بیاموزید. 

نکته 5: کتاب‌های مربوط به برنامه‌نویسی پایتون را بخوانید

حتی اگر یک توسعه‌دهنده با تجربه پایتون هستید، همیشه نکات جدیدی برای یادگیری وجود دارد و مطالب جدید زیادی در کتاب‌های کد‌نویسی پایتون پیدا خواهید کرد. هرچه بیشتر بدانید، اعتماد به نفس‌تان بیشتر می‌شود.

نکته 6: مهارت‌های پایتون خود را افزایش دهید

اگر می‌خواهید راهی قابل اعتماد برای افزایش تجربه در کدنویسی پایتون و حفظ سطح رقابتی خود داشته باشید، مهارت‌های خود را توسعه دهید. علاوه بر خواندن کتاب در این زمینه باید نحوه کار با برخی از کتابخانه‌های پایتون را بفهمید. از کتابخانه‌های مهمی که باید به فکر یادگیری آن‌ها باشید باید به NumPy، SciPy، theano، Keras، TensorFlow و matplotlib اشاره کرد. در حالی که یادگیری همه کتابخانه‌ها ایده‌آل خواهد بود، اما با تسلط بر حداقل چند کتابخانه حرفه‌ای پیشرفت چشمگیری در کار خود خواهید داشت. پروژه‌هایی را بر اساس آن‌چه در این کتابخانه‌ها می آموزید به کار ببرید و آن‌ها را به GitHub اضافه کنید تا دیگران آن‌را مشاهده کنند. این عمل مخزن GitHub را بهبود می‌بخشد و به شما کمک می‌کند تا دانش جدید را به شکل کاربردی استفاده کنید، زیرا بهترین راه برای به خاطر سپردن اطلاعات بیشتر این است که بلافاصله شروع به استفاده از آن‌ها کنید.

نکته 7: هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با پایتون

هرگز یادگیری زبان کافی نیست. شما باید با آن تمرین کنید برخی از مهم‌ترین برنامه‌های پایتون در زمینه‌های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین نوشته شده‌اند. الگوریتم‌های مختلف مورد استفاده در این زمینه‌ها را یاد بگیرید و پروژه‌ها را با استفاده از آن‌ها پیاده‌سازی کنید. از الگوریتم‌های استاندارد که باید روی یادگیری آن‌ها تمرکز کنید باید به Linear Regression، K Means Clustering و Neural Networks اشاره کرد. 

نکته 8: پروژه‌های مستقل را بپذیرید

اگر می‌خواهید توسعه‌دهنده پایتون شوید، نوشتن کد و ایجاد پروژه کافی نیست. علاوه بر این، باید پروژه‌های مستقل را از دیگران قبول کنید. چه آن‌ها پولی باشند و چه بدون پرداخت، انجام پروژه‌های موجود در مخزن شما در دراز مدت نتیجه خواهند داد. برای انجام این‌کار باید به سراغ سایت‌هایی بروید که در زمینه آزادکاری به فعالیت اشتغال دارند. از سایت‌های معتبر خارجی در این زمینه باید به Freelancer، Upwork، Twago، PeoplePerHour، Fiverr و Truelancer.com اشاره کرد. 

نکته 9: در پروژه‌های متن‌باز مشارکت کنید 

می‌توانید مخازن دیگران را در GitHub جست‌وجو کنید و در پروژه‌های مرتبط آن‌ها مشارکت کنید. این‌کار ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد سطح مهارت‌هایتان را به خوبی افزایش دهید. برخی از پروژه‌های محبوب منبع باز پایتون که می‌توانید در آن‌ها مشارکت داشته باشید باید به Pipenv، Chatistics، Som-tcp و Py2bpf اشاره کرد. 

نکته 10: یک وبلاگ راه‌اندازی کنید و در مورد آن‌چه آموخته‌اید نکاتی را بنویسید

یک وبلاگ اعتبار خاصی به وجه کاری شما اضافه می‌کند. می‌توانید در مورد چگونگی یادگیری پایتون و سفری که برای یادگیری این زبان پیموده‌اید نکاتی را بنویسید. این نکات می‌توانند در مورد چگونگی جمع‌آوری اطلاعات، پروژه‌هایی که کار کرده‌اید و غیره باشند. در نتیجه‌، استخدام‌کنندگان می‌توانند نیم نگاهی به نمایه شما داشته باشند و به سرعت سبک برنامه‌نویسی شما را ارزیابی کنند. 

نکته 11: یک برنامه روزانه برای تمرین دنبال کنید

فقط به این دلیل‌که به زبان تسلط دارید نباید یادگیری و تمرین کردن را متوقف کنید. برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده پایتون باید هر روز زمانی را برای نوشتن کدنویسی اختصاص دهید تا همه جنبه‌های پایتون در نوک انگشتان‌تان باشد. چه کد ساده باشد چه پیچیده هر روز پروژه‌هایی را بنویسید. 

نکته 12: رزومه و مشخصات خود را در پورتال‌های کاری به روز نگه دارید

اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شما در سایت‌های کاریابی مثل LinkedIn ، Indeed، Glassdoor و CareerBuilder به‌روز باشند. بهتر است رزومه خود را به‌روز نگه دارید تا مورد توجه استخدام‌کنندگان قرار بگیرد. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.9 - رای: 6)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg